torsdag 14. mars 2013

Brilleskille eller solfaktor?

Jeg liker godt å være på grensen til solbrent. Gjerne med lueskille og brilleskille. Hvorfor vet jeg egentlig ikke, men solsvidd ansikt og bustete hår er bortimot yndlingsfremtoningen min. Derfor blir jeg ofte i perioden mars-mai blitt kalt neger. Og da er det med positivt fortegn og mye misunnelse. Tradisjonelt var vel ikke negeren beheftet med min mer rødlige hudfarge, men likevel er det neger jeg oftest har blitt kalt.


Pent er det ikke, men imagen er god

Mens jeg selv tror jeg ser ut som en skikkelig barsk villmann som er ute på strabasiøse eventyr i fjellet stadig vekk. Pluss at gamle dagers skikk med å møte på jobb tirsdag etter påske i lyseblå skjorte for å fremheve brunfargen blir en daglig foreteelse.

Fordums obligatoriske solkrem

Ikke bra nok



Spørsmålet om beskyttelse mot solens skadevirkninger dukker imidlertid ofte opp. Historisk sett var det Nivea som var tingen. En hvit og ganske stiv krem i blå boks som var vanskelig å smøre utover. De mest hardcore brukte Vaseline. den var jo nesten som et brennglass på huden. Klissete og blank ble du også av den. Men solbrent ble du, og da var mye av hensikten oppnådd. Dessuten har det i enkelte kretser blitt hevdet at faktor er for pingler.

Så har det vært prøvd mye fra Piz Buin. Fransk, og hudpleie skulle en tro de kunne. Dessuten var det ikke å få kjøpt overalt og dermed gav det en viss eksklusiv følelse som ikke er til å kimse av.



Et fantastisk produkt, intet over, intet ved siden.
Anbefales
Det beste jeg har funnet er å smøre et uvasket (for å ta vare på naturlig beskyttelse) ansikt  med noe som heter TIROLER HOCHGEBIRGS LATSCHENKIEFERSALBE MARKE KAISERADLER. Anbefales ikke for barn under tre år står det på tysk bak på boksen. Et fantastisk produkt så lenge du har et visst grunnlag. Hindrer uttørring av huden, beskytter mot kulde og sol, og du får farge. Dette med beskyttelse er riktignok bare noe jeg tror. Men smak på navnet på denne, det oser kvalitet og tradisjon lang vei. Noe helt annet enn Delial eller Natusan.
Men jeg vet også at faktor er viktig mot solforbrenning. Uten godt grunnlag over lang tid er det bare faktor som duger om ikke solforbrenning skal ødelegge for dine planer

Jeg var ved en anledning på High Camp på Turtagrø. Dette er en toppturfestival med fokus på skibestigninger av høye topper som Nordre Skagastølstind, Ringstind og andre topper ved Turtagrø. Dett var i begynnelsen av mai, og værmeldingen var sol fra skyfri himmel. For å sikre meg gikk jeg til innkjøp av Piz Buin faktor 50. Været var så bra at vi gikk på ski med T-skjorte. Og vi var ute i solen fra 8 om morgenen til 8 om kvelden. Ansiktet ble smurt med Latchenkiefersalbe. Men på armer og hals brukte jeg faktor 50. Og smørte inn på nytt hver time hele dagen. Resultatet var at armene fortsatt var hvite som snø om kvelden. Det jeg ikke hadde regnet med var at solen klarte å brenne meg gjennom ull-T-skjorta slik at jeg hadde ryggsekkreimskille. Moralen er at solen brenner gjennom tøy i ekstreme tilfeller, og at faktor 50 beskytter bedre enn ull.

Men TIROLER HOCHGEBIRGS LATSCHENKIEFERSALBE gjorde jobben. Fin og brun i huden, samt glatt som et barn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar