onsdag 6. mars 2013

Skitten rosablogger på snøhuletur

Rosa er dritbra

I dag har jeg vært ute med ungdomsskoleelever og bygd nødbivuakk i snøen. Da er det litt forskjell på hvordan 14-åringene forbereder seg i forhold til meg. Selv om de fikk gode råd, regner jeg med at få valgte mine lite trendy, men under lang tid ervervede kunnskaper om forberedelser og påkledning. Dog hadde nok de fleste av de 77 som var med tatt noen av mine råd til følge. Det første rådet mitt er det imidlertid få som følger, nemlig å avstå fra altfor grundig vask om morgenen. Null såpe, bare kaldt vann er mitt råd. Talg, fett og litt skitt beskytter glimrende mot kulde og sol.

Fryser aldri

Derfor er det lite hudpleie å blogge om på en slik dag. Mer interessant er det å se på bekledningen. 
Etter at jeg sluttet i Forsvaret for over 20 år siden har jeg knapt frosset. De i Forsvaret som på 70- og 80-tallet hevdet at forsvarets bekledning var det beste som fantes tok grundig feil. Når jeg nå fritt kan velge, uten å tenke uniformsreglement, fryser jeg ikke. Aldri. Mange tror ikke på meg, andre sier som en kollega: Ikke rart han ikke fryser, har nå vel klær for 50 tusen på seg.... Vel, så ille er det ikke, dessuten er mye av klærne gamle, de eldste jeg bruker er faktisk 30 år gamle... Og da blir det ikke så mye hvert år. Prinsippet er ull, mange lag, vindtett ytterst. Dessuten kan en godt tenke på at det kanskje ikke skal være nødvendig å kle av seg for å kle på seg. Altså varmeisolerende plagg store nok til å ta utenpå. Noen sier jeg er litt retro, ettersom jeg har beveget meg litt bort fra Gore-tex og igjen bruker bomullsanorakken mye. Det er bare noen få dager i året jeg foretrekker de mest moderne stoffene, da regner det eller snør våt snø.

Ettersom jeg ikke har fått noen sponsortilbud nevner jeg i dag ikke hvor klærne er kjøpt, men det aller meste kommer fra lokale sportsforretninger. Det syns jeg er viktig i disse netthandeltider. Klærne og utstyret er forøvrig en salig blanding av merker og produsenter, fra mor og tante sine hjemmestrikkede sokker, til Alfa, Bergans, Aclima, Devold, Norrøna, Klättermusen, Lowe Alpine, Ulvang, Rottefella, Åsnes, Swix, Mammut, Seal-Skinz, alle brukt i dag. Og da kan jeg tillate meg å lene meg bakover, slappe av og bare overvåke arbeidet til elevene. 

Detaljer som er viktige, fotposer som er forbedret i forhold til forsvarets, og votter med dunfyll, begge deler norskprodusert.


En navnebror av meg i Canada har nemlig lært meg at en skal være bakoverlent i forhold til arbeid, og framoverlent i forhold til mat...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar