søndag 14. april 2013

Hersketeknikk

Etterhvert har jeg opparbeidet meg en forholdsvis bred erfaring fra arbeidslivet. Hovedsaklig har jeg arbeidet med mennesker, i forsvaret, i reiselivet og i skoleverket. Hele tiden har jeg måttet forholde meg til at mennesker er forskjellige og at ulike bransjer har forskjellige måter å håndtere dette. Forsvaret har et stødig hierokratisk ledelsessystem der du alltid forholder deg til overordna og underordna. Du vet alltid hvem som kan bestemme hva du skal, og hvem du selv kan bestemme over. Et veldig greit system som fungerer. Dessuten var det i min tid der omtrent bare menn. De kvinnene vi møtte var sivilansatte og utenfor strukturen.

I reiseliv og skole har jeg møtt kvinnene. Og flate strukturer. Og stadige påstander om at folk utøver hersketeknikk. Et ord jeg aldri hadde hørt før på 90-tallet. Som ble dratt frem som kilden til alle konflikter mellom arbeidstakere, særlig konflikter mellom arbeidstakere av ulikt kjønn. At dette forekom er jeg ikke i tvil om, men at problemet er så stort som media og enkelte feminister hevder er jeg avvisende til.

Kanskje skal Erna "herske" over oss i neste periode, og det skal hun ha; Jeg har aldri registrert at hun har klaget over å ha vært utsatt for hersketeknikker.
De mest alvorlige tilfellene er seksuelt betonte overgrep av verbal og mer fysisk karakter. Disse er alvorlige og skal slåes ned på. Men hva er  egentlig et overtramp i denne sammenhengen? De mest ytterliggående tillater ikke en gang velmenende komplimenter før du møter påstander om hersketeknikk. Nettopp derfor tror jeg norske menn er verdens dårligste til å gi komplimenter. Dette reagerer utenlandske kvinner på i møte med norske menn. Vi er rett å slett oppdratt til å være 100% kjønnsnøytrale.
Denne damene er ekspert på hersketeknikker
Selv har jeg mange ganger opplevd at kvinner snakker til meg på en måte som om jeg hadde snakket slik til dem ville det blitt kategorisert som en hersketeknikk av seksuell karakter, og som jeg aldri kunne funnet på å gjøre. Men dette snakkes det nesten ikke om. Ikke plager det meg noe særlig å bli utsatt for det heller. Tvert om kan det stort sett styrke selvfølelsen.




Men jeg blir utsatt for hersketeknikker fra kvinners side som føles adskillig verre. Og noen eksempler syns jeg er på sin plass.

For en tid tilbake var jeg på et foredrag med polfareren Liv Arnesen. Dette foredraget var i kommunal regi og minst 3/4 av tilhørerne var nok kvinner. Foredragsholderen hadde mange stikk til oss menn, og det toppet seg da hun fortalte at den første journalisten hun møtte ved tilbakekomst til Norge etter turen til Sydpolen var en mann som spurte hvordan det føltes å være første kvinne som hadde utført en slik bragd. Det slo hun kategorisk fast var mannlig hersketeknikk. Tilfeldigvis kikket jeg meg akkurat da rundt i salen, og hva så jeg? Jo, at storparten av forsamlingen nikket samtykkende. Dette var kollektiv hersketeknikk på høyt, avansert nivå overfor oss fåtallige menn i salen.

Stakkars Liv Arnesen
Klar for møte

Ved et annet tilfelle var jeg på et møte med barnevernsansatte i Oppland. Dette møtet startet kl 0800 om morgenen, og når jeg skal ut å representere prøver jeg å vise meg fra min beste side. Derfor var jeg nydusjet, nybarbert og relativt presentabelt kledd da jeg ankom møtet der jeg var eneste mann blant 40 damer. Jeg ankom blant de siste, inngangen til møtelokalet var foran, og de eneste ledige stoler var bak i lokalet. Hadde jeg ikke opplevd det ville jeg aldri trodd det var mulig, og beskrivelsen verifiserer så mange stereotyper og fordommer at jeg nok blir beskyldt for å utøve hersketeknikk når jeg skriver om det. For her møtte jeg fiendtlige blikk, ikke ett smil eller nikk, masse lilla skjerf og ikke et snev av parfymelukt. Ikke en gang såpe, eller nyvasket luktet det. Unntatt av meg. Snakk om spissrotgang!



Ellers blir jeg utsatt for hersketeknikk hver gang jeg leser nyhetsoppdateringene på Facebook. Her legger damene ut påstander om hvor elendig dårlig vi menn blir når vi er syke. Til tross for at all statestikk forteller at sykefraværet blant kvinner er mye høyere enn blant menn.

Her legger damen ut bilder av sine drømmemenn. Og det er karer som Johnny Depp, Tom Cruise, Davis Beckham og George Clooney. Med kommentarer som sukk, slafs, hjerte og andre fantasifulle beskrivelser som definitivt får en kortvokst, lubben gammel mann til å skjønne at middagshøyden er passert, og at tiden som er igjen bør brukes på sutrende blogging om hvor fælt livet er.

Drømmemannen?
Han som innser at han ikke er drømmemannen



















Her legges ut påstander om at menn liker litt overvektige damer. Fordi kjøtt er for menn, og bein er for hunder. Hvordan vet dere dette damer? For i samtaler menn imellom, og da er det ikke hersketeknikk, er det helt andre damer enn de bælfeite som blir snakket om når drømmedama skal beskrives.
Noen formfulle kvinner er vakre, men det er også mange slanke kvinner

Slike overgrep som nevnt ovenfor opplever dere ikke med menn. Jeg har for å provosere enkelte ganger lagt ut noe bilder og tekst på sosiale medier som nok kan oppfattes som kvinnediskriminerende. Men har sluttet med det fordi jeg har mistet min provoserende kraft.

Dere damer bruker flere hersketeknikker enn menn. Men meg klarer dere ikke å knekke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar