mandag 22. juli 2013

Og hvor kjøper De Deres Kongen av Danmark?

Tittelen henspiller på at en festivalaften kan resultere i mange samtaleemner utover å oppleve rock både med ører og øyne. På min tur på Trestokkfestivalen gjorde det i alle fall det.

Jeg møtte opp i rett tid for å få med meg de unge talentene i JJ & The Blues Brothers. De var som ventet strålende, og mangler bare litt løsere sceneopptreden før de er et virkelig bra live-band.

JJ & The Blues Brothers

Deretter måtte jeg forlate festivalområdet for å få meg litt mat. Dessverre gjorde dette at jeg mistet Shoggman, som jeg hadde store forhåpninger til, men heldigvis kan du høre dem her.

Det som skuffet meg var tilskuerne. Eller det vil si, de som var der, var som de skulle være. Fin og gemyttlig stemning over det hele. Og mange riktig voksne hadde funnet tid for å komme. Tror tyngden av publikum var mellom 35 og 50. 

Så var det alle som ikke var der. Som ikke kjente sin besøkelsestid. Som sitter 300m unna på et gatekjøkken med ølservering. Og syns det er for dyrt. Som fint hadde tålt å avstå fra to pils til fordel for en festival-billett. 
Eller de som sitter hjemme og klager over at de hører musikken når de åpner vinduet. Særlig disse to gruppene har satt seg selv på sidelinjen i diskusjonen om hvorfor det skjer lite i Dovre.
To fulle menn eller Arne x 2? Bare ett av disse utsagnene er riktige...




Et altfor fåtallig publikum når 
smått legendariske Leaf etterhvert kom på scenen.


Før Leaf fikk vi rap på dovring med Dåm

For disse arrangørene kjenner sitt publikum, nesten alle får sitt. Med unntak av danseband- og gammeldansentusiastene. Mange av publikummerne er jo oppvokst med discomusikken, og etter at det var pøst på med country-rock, metal, punk, rap og hva nå alle stilartene heter, kom det forsyne meg en DJ på scenen. Og da trakk mange ut på plattingen mellom tribunen og scenen for å danse.


Arrangementet står til seks på terningen, musikkutvalget til minst fem. Og publikum tilstede får sekser, mens syterne på utsiden får en. 
Og jeg er like imponert over de unge arrangørene som jeg var før arrangementet. Håper de kan bli med i diskusjonen når Dovre kommune en gang igjen skal dele ut en kulturpris. Jeg har ingen dekning for å påstå det, men tror kommunen støttet Pilgrimsdager på Dovrefjell med mere midler enn hva de støttet Trestokk med. Her håper jeg at jeg tar feil, og har jeg rett håper jeg det er et tankekors for enkelte.

Men hvor ville jeg med overskriften? Etter at jeg begynnte mitt lille prosjekt med bloggen, har jeg knapt vist meg ute under lignende omstendigheter som på denne festivalen. Og med mine kontroversielle synspunkter på Senterpartiet, rovdyr og pelsdyroppdrett, var jeg i tvil om hvorvidt jeg burde hatt livvakt. I steden var det faktisk veldig mange som kom og fortalte meg at de leste bloggen. Og det ble en lang rekke forslag om hva jeg kunne blogge om. Det mest kuriøse forslaget var da vi av en eller annen merkelig grunn diskuterte drops. Det ble da foreslått at vi som var vel voksne nok spiste kamferdrops. Av en eller annen grunn nevnte da jeg, som var eldst i selskapet, Kongen av Danmark. Hvorpå en av de litt, men bare litt, yngre i høflighetsform utbrøt:
Og hvor kjøper da De Deres drops?


Og mente i neste åndedrag at jeg burde blogge om det. Herved har jeg da gjort det. For jeg kjøper hverken Kongen av Danmark eller noen andre drops.

Men det er et tankekors for meg at det er svært lenge siden jeg har sett disse dropsene. Går dagens unge kanskje glipp av disse?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar