lørdag 3. august 2013

Singel? Enslig? Ensom?

I en viss alder er det slutt på å være singel. Som i de siste årene har blitt synonymt med cool. Eller kuul. Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette nyordet skal staves. 
Du blir enslig. Smak på dette ordet, kjenn hvor mye mer stusslig det må være å være enslig enn å være singel.
Senere blir det enda verre, for da blir du ensom.

Når du skifter status har variert, men heldigvis er du singel lenger i dag enn for hva du var for 50 år siden. Da burde du nok helst ha alt på stell med både ektemake og barn før du ble 30. Nå kan du drøye det 10 år til før du får mistenksomme eller medlidende blikk. Men de kommer.

Har du kanskje ikke kommet ut av skapet og er homofil? Folk du ikke har omgåttes så mye kan tro det. Plager ikke meg, men husk at det ikke trenger være slik.

Kanskje er det ingen som vil ha deg? Slik er det nok for noen som ikke har ferdes særlig ute blant folk, men erfaringen min er at det faktisk finnes noen for alle om du er åpen og villig til å lete. Og med mulighetene i dag er det ikke problem for eksempel på nettet, singelturer og andre datingtjenester.

Noen spør rett ut hvorfor. Av nysgjerrighet og dårlig dannelse. For årsakene kan være mange og sammensatte. Mer hyggelig er det når noen er flinke til å formulere seg, og derfor uttaler at de ikke skjønner hvorfor du ikke er sammen med noen.

Selv er jeg så heldig at det utmerkede bandet fra Hallingdal, Hellbillies, har laget en sang til meg. Som forklarer det.




De vart aller te at e gifta me 
Gjer me nå slett ingenting 
Nei det vart ikkje noko tå 
Å få seg ring på fing 
Det var nok mang å velja i 
Å fleir e kunne få 
Men ho eg vilde ha va beint ut likegla'

Ofte så æ de tungt å gå 
Aleine som ugift mann 
Likevel tenkje e sjelden hardt på 
Ho som hugen fann 
E kunne kanskje valgt ei ann' 
Og fått det ganske bra 
Men ho eg vilde ha va beint ut likegla'

E ska nonkje akkurat skryte 
Men e va ganske populær 
Pene jente dei baud seg fram 
Som modne tytebær 
Eg smakte både ei og to 
Dei voro ganske go' 
Men ho eg vilde ha va beint ut likegla' 

E kunne kanskje valgt ei ann' 
Og fått det ganske bra 
Men ho eg vilde ha va beint ut likegla' 
ja ho eg vilde ha va beint ut likegla

Å nei, dere får ikke svaret på hvem hun er. I alle fall ikke i dag.

Men det er utfordringer med å ha gått fra å være singel til å være enslig. Den største er for mange at du blir glemt i sosiale sammenhenger.

Det kan sies mye om oppløsningstendensene i samfunnet. Med skilsmisser og lettvinte samlivsbrudd. Mye er ikke bra, men for oss enslige er det en positiv side og det er at mange blir enslige, dog uten å ha vært singel først. Blir litt fler i samme bås på den måten, litt fler du kan omgåes rett å slett.

For jeg gidder ikke være med et par på familieferie. Og karene som er i et forhold får sjelden lov til å bli med meg på tur. Deres bedre halvdel tror jeg drar dem med på all mulig galskap. Mens de av og til reiser på guttetur med andre menn i faste forhold. På disse turene foregår det mer galt enn på turene jeg er på. Helt sant. For jeg trenger ikke gjøre alt galt på samme turen...

Jeg stusser ofte over desperasjonen som preger mange når de blir enslige etter et lengre samliv. Hvorfor ikke nyte friheten litt, gjøre de tingene du drømte om når du var i forholdet. Men neida, all fritid tilbringes med søk etter partnere på nettet eller søk etter andre som har blitt enslige i nærområdet, gjerne faktisk i omgangskretsen. Jeg har vært i skoleklasser der foreldrene til to elever rett og slett har byttet seg i mellom. Og da er vi inne på et annet fenomen; det virker noen ganger som at folk som er kassert, dumpet, sparket ut er mer attraktive enn vi som har vært enslige lenge. Sikkert fordi mange tror det er noe galt med oss.

Og det er det jo. I alle fall om du ser familien med mor, far, to barn, hund og stasjonsvogn som den eneste måten å leve livet på. Husk bare at alle ikke ser det slik.For mange av oss har det helt ok slik vi lever. Og har på en måte valgt det. 

Men dere som nå fortsatt lurer på hvem som "va beint ut likegla", her er en ledetråd til, signert Oslo Ess.

Vi enslige er faktisk minst like coole som de som er singel
Men tenk dere litt om før dere spør hvorfor vi er enslige.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar