søndag 22. september 2013

Hvor mye glede kan du få kjøpt for under 200 kr?

Pengene strekker ikke alltid til når de skal omsettes i noe som gir lykkefølelse. Og for 200 kr er ikke utvalget stort.

Du skal lete litt for å kjøpe lykkefølelse for denne
Du kan kjøpe deg to halvlitere øl. Det kan gi deg en kortvarig glede, men dessverre er det slik at du da ofte vil ha en til. Og da er det svært få steder som selger halvlitere til under 67 kr. Og 200-lappen er gått. Dessuten må en som regel pisse etter to. I hvert fall må jeg det. Og ikke kan en kjøre etterpå. Trøtt blir en også. Og noen blir sentimentale eller kranglete allerede etter to.

Joda, dette er også lykke til billig penge.

Du kan kjøpe deg en hamburger av brukbar størrelse. Mett blir du, og gjør du det ofte blir du feitere av det. Tjukk og blid er bra, men god helse blir det ikke av det. Og selv om jeg må innrømme at jeg føler lykke når jeg setter tennene i en god hamburger eller annen søppelmat, deler lykkefølelsen plassen med dårlig samvittighet.

Lykkefølelse og dårlig samvittighet i skjønn forening

Fredag vant jeg den ultimate godfølelsen for under 200 kr. På Felleskjøpet på Oppdal, og sikkert overalt ellers der slike varer selges, kan du kjøpe deg et nytt kjede til motorsaga for 169 kr. Og det kan jeg gjøre selv om jeg har innkjøpsstopp, for sagkjede regner jeg som forbruk. Hvordan det er mulig å produsere, distribuere og selge noe så fint for en så latterlig lav pris er for meg en gåte.

En slik med nytt kjede er den ultimate lykkefølelse undertegnede klarer å oppnå for under 200 kr.
Tidligere i høst kom jeg borti ståltråd med motorsaga. Jeg trodde den derved ble helt ødelagt, men etter filing fungerte den fortsatt bra. Så fant jeg i forrige helg ut at saga ved saging av litt dimensjoner gikk skjevt. Sagskåret gikk i en bue. Altså var ene siden av kjedet kvassere enn den andre. Å rette opp slikt er utenfor min ringe kompetanse i filing av sagkjeder, derfor måtte det nytt kjede til.
Og for en følelse! Jeg sager gjennom den tykkeste bjørk som om det var smør. Halve arbeidet og knapt nok det. Og er jeg ikke uheldig, varer det en god stund.


Dessuten kan jeg ta på meg slik skjorte etterpå. Og føle meg litt mer karslig.
Det er også lykke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar