onsdag 29. januar 2014

Det er aldri for sent! Men det er bedre å starte i dag.

Ettersom dette delvis er en manneblogg, og jeg skrev om bil i går, burde jeg skrevet om damer i dag. Det er imidlertid et vanskelig emne, og jeg føler det må modnes litt, men som kompensasjon kan jeg skrive om noe som interesserer damer. Og særlig nå rett etter årsskiftet er slanking og trening svært aktuellt.

Saken er den at jeg i løpet av de siste 12775 siste dagene har lagt på meg 25 kg. Dette bestemte jeg meg for å gjøre noe med i dag. 25 kg kroppsfett utgjør 175000 kcal. Altså har jeg spist 175000 kcal for mye i løpet av 12775 dager. Hver eneste dag, eller skal jeg kanskje si gjennomsnittlig, har jeg hatt i underkant av 14 kcal i overskudd.
Sånn har jeg blitt etter 14 kcal for mye hver dag i 12775 dager

14 kcal er så lite mat at jeg hadde sultet i hjel om jeg skulle prøvd å spise så mye mindre pr dag. For det er rett og slett vanskelig å spise så lite mindre hver dag uten å overdrive. Og om jeg hadde regnet feil og spist 28 kcal mindre hver dag, ville jeg vært 25 kg lettere nå enn det jeg var for 12775 dager siden. Og det ville jeg neppe overlevd.

Det jeg derimot kunne gjort, er å ha gått 200 m mer hver dag. Veldig lite det også, og i ettertid er det lett å si at jeg burde ha gjort det. Men etterpåklokskap hjelper ikke meg nå.

Så jeg skal reversere utviklingen. Jeg skylder kroppen min å gå 2 555 000 meter. Eller 2555 km. Hvis jeg går Norge på langs, og halvveis tilbake, er jeg tilbake til utgangspunktet. Haken med et sånt opplegg er at jeg i tilfelle måtte gjort det uten å spise mer enn normalt underveis. Og det vil jeg neppe overleve.
Sånn var jeg for 12775 dager siden

Så her må det tålmodighet til. Jeg skal nå gå 200 m ekstra hver dag.

Jeg begynte i dag. Etter å ha vært på et møte på et serveringssted på Dombås, ble jeg bedt på en kaffekopp med en kar på et annet serveringssted 100 m unna. På Dombås er det vanlig å kjøre mellom butikker og serveringssteder rundt sentralplassen. For kanskje er det ledig parkeringsplass rett utenfor døra der du skal. Men i dag bestemte jeg meg for å begynne på resten av mitt liv, og gikk. Frem og tilbake, tilsammen 200 m. Uten påfyll av kalorier.

Så jeg er i gang. Og dette skal jeg klare. En omvei her, en omvei der, og tilslutt er jeg tilbake til mitt gamle slanke meg. Jeg må bare smøre meg med tålmodighet, masse tålmodighet. For jeg vil være i mitt nittiandre år når jeg når målet.

Det er aldri for sent å begynne, men til dere unge som frykter å bli som meg;

Begynn i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar