fredag 10. januar 2014

Når jeg skal konkurrere er det viktig å velge konkurrent med omhu

Det er bare å innrømme det, jeg er interessert i duppeditter. Og jeg bruker dem til mye de ikke opprinnelig er tenkt til.

Da GPS'ene kom på markedet var det først de som var beregnet på friluftsliv jeg tok i bruk. Ikke bare for å finne frem, men også til å logge turer med alle mulige data og overføre dem til kart. Og det berget stoltheten mange ganger. Som da jeg hadde mitt største fall på ski forrige tiår.
Det var en dag på skitur med elever at dette skjedde. Det nærmet seg spisepause og vi samlet ved til bålet. Været var ikke helt topp, så vi måtte først plukke med oss tørrkvist og never i et område der dette var tilgjengelig før vi kjørte ned i en dal der vi skulle ta pause.
Jeg kjørte først, og selv med favnen full av ved kjørte jeg fra elevene ned bakken. Såpass kjørte jeg fra dem at ingen var vitne til at jeg fikk en bråstopp. Derimot ble de vitne til at jeg i en haug av kvist og never strevde for å komme meg på beina igjen, og det var sikker underholdning for elevene. Denne gamle mannen som uttaler at han kjører fra alle, som tar fram en bok og leser i den når han kjører ned en to km lang bakke i såkalte trikkeskinner fordi det er så kjedelig; når han først ligger i snøen er dagen berget for elevene. Men de forsto veldig godt at jeg hadde falt, da jeg etterpå i klasserommet lastet turdataene ned på et projisjert kart, og det der sto svart på hvitt at jeg forut for fallet hadde kjørt 66 km/t med hendene fulle av bålvirke.

I bil har jeg mest brukt en app fra TomTom. Den har trofast ledet meg på rett vei i mange land på begge sider av Atlanterhavet. Og denne appen fungerer etter mitt syn bedre enn den fastmonterte GPS'n jeg har hatt i de to siste bilene mine. Men jeg har brukt dem også. Ikke til å finne frem, men til å kappkjøre med GPS'n.
TomTom beregner 1 time og 17 min på ruta fra Dombås til Oppdal

Å kappkjøre med GPS'n er den eneste trafikksikre måten å kappkjøre på, kanskje med unntak av om jeg skulle få med meg min mor på kappkjøring. GPS'n forteller hvor lang tid den antar du trenger til målet, og poenget er da å kjøre fortere enn dette.

Da jeg kjørte Land Rover slo jeg som regel GPS'n med 10 min på min tur mellom Oppdal og Dombås. GPS'n på TomTom var et par minutter raskere, men fortsatt vel innenfor det som var enkelt å slå.
Original GPS i Lexus beregner 1 time og 30 min på samme rute

Jeg har nå gått over til å kjøre Lexus. Min uærbødige påstand er at de som ikke kjører fortere enn det den originale GPS'n i denne bilen antar, bør ikke ha førerkort. For her er det snakk om å bruke bortimot 50% lengre tid enn det jeg bruker innenfor lovens grenser når jeg kjører bil. Altså må jeg kjøre 55 km/t i 80-sona. Mine medtrafikanter liker ikke slik kjøring. Og heller ikke UP.

Men kanskje er Lexus tilpasset eldre, forsiktige karer som vil opprettholde selvtilliten ved å fortsatt kunne slå GPS'n fra A til B?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar