torsdag 16. januar 2014

Pensjonist? Jeg?

For tiden er det en liten eksklusiv forsamling som planlegger å møtes til sommeren. Da er det 35 år siden vi levde tett på hverandre i ett år. Vi delte slit, kulde, sult, glede og stort sett alt annet dette året. Og jeg regner med at vi skrur oss tilbake i tid og er de samme karene når vi skal tilbringe ei helg sammen til sommeren.

Det eneste som forteller at tiden har gått, er at mange enten er pensjonister eller snart skal bli det. Mange av disse unge guttene valgte nemlig å arbeide i forsvaret, politiet eller redningstjenesten der folk sliter seg totalt ut og må pensjoneres 10 år før alle andre. Minst. Jeg kjenner faktisk folk som allerede har vært pensjonister i mange år når de er på min alder. Og jeg kjenner en som har vært pensjonist lenger enn han var i arbeid. Han gikk av i en alder av 57, hadde da arbeidet i ca 37 år, og nærmer seg nå med stormskritt 40 år som pensjonist.
Trengs mye av dette om alle skal pensjoneres tidlig
Jeg er glad jeg hoppet av dette yrket som i den grad sliter ut sine folk. Selv er jeg nemlig langt fra å føle meg som pensjonist eller moden for en slik tilværelse. Jeg kan ikke tenke meg at jeg for eksempel hadde fått problemer om jeg skulle gjennomført dette året vi gjennomførte den gangen på nytt i dag. Og om jeg kunne reist tilbake i tid og stillt opp på 8 km i den form jeg er i dag, ville jeg ikke blitt sist. Noen av mine kullkamerater ville om de hadde reist tilbake i tid, faktisk forbedret tiden sin tid fra den gangen. Og ja, vi sprang 8000 m i stedet for dagens 3000, vi gikk til marsjmerket i 3 mil, ikke 2 mil som det holder på å bli nå.

Ikke er jeg misunnelig på de som pensjonerer seg heller. Rett og slett fordi jeg ikke helt klarer å se meg selv som pensjonist enda.

Mange tror det er oljen som gjør at vi er såvidt velholdne som vi er her i landet. Like stor betydning, eller mer, har det faktum at i andre land pensjoneres arbeidstakerne tidligere. Oljeformuen vår er på et sted mellom 600 000 og 1 000 000 pr innbygger, har ikke de siste tallene for hånden. Skal alle pensjoneres 10 år tidligere enn i dag ser alle at pensjonen blir lav i disse 10 årene. Faktisk ikke til å leve av, og hva etter dette? Vi ville blitt det nye Hellas.

Fremskrittspartiet i regjering er et parti jeg liker. De går inn for å justere disse pensjonsreglene som gjelder i en del yrker. Dessuten stemmer de for bompenger, krever å undersøke lovligheten av forsøksordningen med snøscooterkjøring, deler ut likestillingspris til forsvaret for å tillate religiøse hodeplagg og halalmat, øker avgiftene på drivstoff og skviser ut Tybring Gjedde. Kan de skvise ut Listhaug også, er det like før jeg melder meg inn.

Men det viktigste er å ikke slite seg ut. Det er jeg god på.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar