søndag 16. februar 2014

Hva er verdi?

Verdi, og flertall verdier, er et ord vi svært ofte bruker. Men vet vi helt hva det er? Jeg gjør ikke det, ihvertfall ikke slik at jeg kan definere det. Det er det mange andre som ikke gjør heller, og vi faller ned på løsningen med kroner og øre. Slik det har blitt nå når det i praksis er økonomene som styrer overalt. Vi priser liv og død på samme måte som vi priser melk og brød, og har du passert en viss alder er du ikke verdifull nok lenger til at det brukes penger på deg. For å kamuflere at det er penger det er snakk om, omskrives penger ofte til ressurser eller tid eller tid og penger eller tid og ressurser.
Og vi kjemper om å være mest mulig verd.

Det nærmer seg lønnsoppgjør og den evige kampen om å fortelle hvor mye mer verd vi selv er i forhold til andre er allerede i gang. De som lager mat, bøndene, er mer verd enn de som selger produktene de lager, jobber du med barn og unge, som lærer eller førskolelærer, er du mer verd enn dem som sørger for at det er rent rundt oss. Og reparerer du mennesker, er du mer verd enn dem som reparerer biler og andre ting som er nødvendig for at samfunnet vi lever i skal fungere. For ikke å snakke om hvor lite verdsatt alle i omsorgsyrker føler seg.

Samtidig snakker vi mye om likestilling og likeverd.

2 meter høy og med et utseende som skremmer vannet av de fleste, vet denne mannen mer om menneskeverd enn de fleste av oss.
Dette henger ikke på greip i min forestillingsverden. Det er ikke ofte jeg hører kloke ord, ord som illustrerer noe bedre enn bilder har mulighet til. Ibsen kan siteres, innimellom Kåre Willoch, men eller er det tynt. Derfor ble jeg så glad når jeg i går kveld så Lindmo på NRK. Dette samtaleprogrammet som er marginalt bedre enn Skavlan, hadde Odd-Cato Kristiansen som gjest. Odd-Cato Kristiansen var inntil nyttår fengselsprest ved Ila landsfengsel og har blant annet vært samtalepartner til Anders Behring Brevik. Under samtalen med ham forklarte han sitt eget verdisyn ved å referere til noe hans far hadde sagt til ham.

"Ingen er mere verd enn deg, men ingen er heller mindre verd enn deg."

Er det ikke flott sagt? Jeg bare måtte la det få egen linje og fet skrift. Så enkelt kan det sies.

Men i dag fikk godfølelsen igjen en liten knekk. Da jeg under OL-utforen surfet litt i nettavisene skvatt jeg til av denne uttalelsen fra en utmerket skismører:
Ubetenksomt var det helt sikkert, men den holdningen som gjør at vi bruker slike metaforer ligger og lurer i mange av oss. Han kunne like gjerne sagt rett ut han føler seg mer verd enn en som kommer fra Polen for å jobbe i Norge. Selv om han selv gjør akkurat det samme som mange arbeidsinnvandrere; reiser dit betalingen er bedre. Det hadde vært en ærlig sak å fortelle det. 

Nå ble det bare en dum og fordumsfull uttalelse. Og jeg kan ikke avslutte slik. Derfor gjentar jeg heller de kloke ordene fra Odd-Kato samtidig som jeg oppfordrer dere til å lese dette intervjuet med ham.

"Ingen er mere verd enn deg, men ingen er heller mindre verd enn deg."


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar