lørdag 15. februar 2014

Jeg har funnet ut hvorfor jeg er enslig

I over 50 år har jeg styrt min personlige hygiene selv. Jeg har dusjet, badet og vasket meg. Ikke hver dag, det er Lars Monsen og jeg enig om at ikke er bra. Innimellom har det faktisk gått ganske lenge mellom hver gang kroppen har fått seg en vask, det rare er at jeg faktisk etter 4-5 dager uten kroppsvask begynner å føle meg uovervinnelig. Men i de fleste settinger er det et sosialt krav med rimelig jevnlig kroppsvask. Begynner det å lukte, skiller man seg ut på en negativ måte.

Men så var det dette med rengjøringsmidler. Via reklame, fagfolk og fagpresse vet jeg omtrent hvilke midler jeg skal bruke på bilen og sykkelen. Og klærne mine sorterer jeg etter materiale og farge. Jeg vet også at jeg ikke skal bruke skyllemiddel på treningstøy og gore-tex. At det er forskjellige preparater til å vaske kjøkken og bad er en selvfølge.

På personlig hygiene må jeg bare beklage, og innrømme at jeg har feilet. Å vaske håret har gått greit, alle mine utmerkede frisørdamer har gjennom årene sørget for at jeg har brukt shampoo og balsam for noe bortimot en formue. Og til kroppsvasken har jeg fulgt utviklinga, fra såpe kokt hjemme i slaktetiden, via Sterilan, Lux og forsvarets såpestykker, til flytende dusjsåpe.
Og for litt siden fant jeg ut at det fantes produkter som egnet seg både til hårvask og kroppen forøvrig. Forskjellige dobbeldusjvarianter har derfor for enkelhetens skyld blitt brukt til tross for protester fra mine frisørdamevenner. Som jeg hørte på de første 50 årene av livet. Mest fordi jeg liker frisørdamer, de er blide og lette å prate med. Så godt liker jeg dem at en kamerat alltid frister med at Nikita-kjeden har kick-off på det stedet han vil dra meg med på.


Men en ting har ingen opplyst meg om. Kanskje det har noe med at jeg er enslig? Eller er det rett og slett kanskje derfor jeg er enslig? Ingen har nemlig opplyst meg om at det skal brukes egne produkter på de mest private deler av kroppen.
Før jeg forleden dag under søket etter kombinert dusjsåpe og shampoo fant denne trippeldusjsåpen. INGEN har opplyst meg om at det er noe som heter intimsåpe!
Her nærmer jeg meg altså 60 år, og jeg har levd disse mest attraktive årene av livet uten å vite at det skal brukes egne vaskemidler nedentil. Slik kan man faktisk bomme på helt vesentlige punkter i livet.

Nå blir det imidlertid en annen dans. Jeg vasker meg med kombinert shampoo, kropps- og intimsåpe.

Bare til opplysning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar