fredag 21. februar 2014

Kan inneholde spor av doping

Mange matvarer er merket med at de kan inneholde spor av helt andre stoffer enn den matvaren som faktisk befinner seg i pakningen. Dette av hensyn til allergikerne, særlig nøtteallergikere. Nå lurer jeg på om også OL-deltagerne våre burde merkes på tilsvarende måte.

Jeg leser flere lokalaviser, og gjennom disse får jeg innblikk i nyhetsbildet i fire bygder som jeg kjenner godt, Lesja og Dovre sør for fjellet, Oppdal og Rennebu på nordsida.

Og fra alle disse bygdene er det spor i dem som preger nyhetsbildet. Dvs Rennebu har vært ligget lavt denne gangen, men til gjengjeld fostrer de så mange fotballspillere at et lag bestående av bare spillere med spor av rennbygg ville vunnet Champions League.

Felles for alle disse er at de utvilsomt ville vært middelmådigheter om de ikke hadde hatt disse sporene av lesjing, oppdaling eller dovring i seg. Derfor kan vi som har mye mer enn spor fra disse bygdene i oss, trykke medaljevinnerne til vårt bryst og være sterkt delaktig i suksessen.

Og det er ikke bare nordmenn som inneholder spor fra oss. Den suverene skiskytteren Domracheva har gått på ski smurt av en dovring, og de er muligens/mest sannsynlig slipt av en oppdaling. En oppdaling som forøvrig har mer enn spor av rennbygg i seg. Og for oss er det helt umulig å forstå at disse to, som helt sikkerte er verdens beste i sitt fag, ikke jobber for nordmennene. Det står imidlertid klart for oss som følger litt med at dette hadde ødelagt idretten. Nordmennene ville rett og slett blitt for suverene.


Hva ville Bergersøskenene blitt til om ikke foreldrene hadde flyttet til Lesja og meldt seg inn i Dombås I.L?
Hva ville Jørgen Graabakk vært uten bestefar på Lesja?
Hvor langt ville Marit Bjørgen kommet uten fritidsleilighet på Oppdal?
Hvor god hadde Kjetil Jansrud blitt om han ikke hadde kjørt skirenn på Dombås i ungdommen?
Hvor hadde Løseth-jentene vært i dag uten hytte og trening på Bjorli?
Hadde Henrik Kristoffersen blitt like god om ikke bestefaren hadde bosatt seg på Dovre?
Ville ikke Lund Svindal og Høie Gjefsen kanskje vært smålubne latsekker om det ikke var for årene på Oppdal vidergående skole?


Og sist, men ikke minst, hadde Magnus Moan på noen måte kunnet bli så god uten et søskenbarn med tante på Oppdal?

Ingen av disse ovennevnte hadde vært i nærheten av å være noe annet enn middelmådigheter uten disse koblingene til bygdene rundt Dovrefjell. Og jeg er ikke i tvil om at spor av lesjing, dovring, rennbygg og ikke minst oppdaling snarest må inn på dopinglista.

Og selv er jeg veldig takknemlig for at jeg er oppdaling, med rennbygg til mor, oppvokst med lesjing og dovring som nærmeste nabo, med mange år bosatt på Dovre bak meg, bor nå 800 m nedenfor fritidsboligen til Marit Bjørgen, med skitrening bak meg på Oppdal, på Dombås og på Bjorli, med gjennomført Nerskogsrenn fra Rennebu til Oppdal, ja jeg kunne faktisk fortsatt å liste dopinginntak over mange innlegg her. Hadde jeg hatt antydning av talent og forutsetninger ville jeg vært like suveren som presidenten i Nord-Korea som etter eget utsagn har tatt 46 gullmedaljer i de olympiske leker. Men jeg er altså knapt blitt middelmådig.
Du verden for en taper jeg hadde vært uten disse sporene fra vinnerbygdene rundt Dovrefjell.

Eller har det rett og slett blitt for mye Möllers Tran?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar