torsdag 6. mars 2014

Hygieniske utfordringer igjen.

Med ene hånden i gips er det ikke fritt for at man kan oppleve noen utfordringer i forhold til personlig hygiene. Ikke uoverkommelige, men likefullt såpass at det kan medføre pinlige situasjoner, noe jeg skal komme tilbake til.

Får å kunne dusje på noenlunde normal måte, gikk jeg til innkjøp av et dusjovertrekk fra apoteket. Denne drar jeg bare over gipsen og kan om ønskelig til og med svømme med den. Og når vi satt noen karer og pratet om dette, sammenlignet jeg det med et kondom. Hvorpå en av de som er sterkest mistenkt for å ha lagt skiene mine ut på Finn.no kunne meddele at det faktisk var slike gipsovertrekk han brukte istedet for kondom...

Nå er jeg enig med Lars Monsen og mange andre friluftsfolk i at overdreven hygiene er helt feil. Å dusje hver dag, eller til og med flere ganger om dagen, har aldri vært min greie. Kroppen og immunforsvaret skal bryne seg på bakterier, huden skal ha en naturlig beskyttelse. Fungerer best slik, særlig om vinteren. Og mange elever i leirskolen har blitt sjokkert over at jeg underviser og snakker varmt om ikke å vaske seg om morgenen før en utedag. Heldigvis er enkelte fortsatt glade for å få et sånt råd, noen gutter er fortsatt gutter.

Håndvask er jeg sånn noenlunde nøye med. Men heller ikke den er i henhold til anbefalingene. Jeg trenger ikke vaske meg på hendene før jeg spiser. Og jeg blir ikke skremt over slike bilder som viser hvor mange bakterier vi har på hendene etter toalettbesøk. For bildet ville vist omtrent samme antall om det ble tatt før toalettbesøket. I forsvaret var vi et par karer som konsekvent vasket oss før vi gikk til pissoaret, god penishygiene var viktigere enn håndhygienen...

Helt naturlig å vaske seg før du tisser her, ikke sant?
Til frokost i dag åt jeg brødskive med makrell i tomat. Dette pålegget har jeg på raust av, både fordi det er billig og fordi det må spises kort tid etter åpning. Og åpning av en slik boks er stor nok utfordring når man har to friske hender, med bare en er det mestring på høyt nivå å klare det uten søl. Normalt spiser jeg disse relativt høye brødskivene med hjelp av både kniv og gaffel. I dag spiste jeg dem ved å holde dem i hånda og gape høyt.

Jeg vasker ikke hendene etter måltidene. Har ihvertfall ikke gjort det før. Men nå tror jeg faktisk dette blir fremtiden. For da jeg litt senere kledde av meg litt for å ta et røntgenbilde, og da brukte bare den friske hånda som jeg også hadde holdt brødskivene med, kjente jeg en intens lukt. Av noe som var makrell i tomat, men som kunne vært mye annet. Og det var for sent å hente seg inn når jeg allerede satt ved røntgenapparatet.

Sånn lukt er det helt umulig å unnskylde. Så det ble å late som ingenting. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar