lørdag 15. mars 2014

Kanskje jeg skal søke jobb som handler?

Min fascinasjon for ekstreme utholdenhetsprøver fortsetter. Vel og merke har jeg etterhvert blitt ren tilskuer. Tour de France, Vasaloppet, Iditarod, Femundløpet, Finnmarksløpet, Yukon Quest, Spania rundt, Giro d'Italia osv osv. Alle disse er prøvelser jeg følger med på. Og de fleste inneholder så mange forskjellige elementer at sjakk blir et enkelt spill i forhold.

Internett har gjort det mulig for meg å følge med omtrent fra minutt til minutt.

GPS-trackingen under Vasaloppet der jeg følger med på kjentfolk
De siste ukene er det Finnmarksløpet og Iditarod som har tatt av tiden min. Og i denne perioden har jeg på grunn av et lite uhell hatt altfor god tid til å følge med. Og jeg har bitt meg merke i forskjellen mellom norsk og amerikansk dekning.

På Iditarod er mye av tjenesten en betalingstjeneste. Og hver gang du åpner eller oppdaterer blir du bedt om å donere mer penger. Og tjenesten er sjelden oppdatert. Nå er jeg klar over at dette løpet går i en villmark hinsides det vi har i Norge, men jeg vet også at i Norge ville man taklet dette greit om noe hadde hatt den kommersielle interessen som Iditarod har med de inntjeningsmulighetene det innebærer. Slik det er nå er dette løpet bare et irritasjonsmoment selv om prisen er bare 25$. Du får svært lite for de pengene. Blir det ikke bedre neste år, vil jeg nøye meg med å følge nettsidene til de norske deltagerne pluss noen FB-sider som har vært bedre enn den offisielle. 

Denne siden er mer irriterende enn opplysende!

Finnmarksløpet derimot er forbilledlig. Resultater og GPS-trackingen er stort sett aldri mer enn 10 min feil. Og opplysningene du får underveis tilfredsstiller de aller fleste.
Her er det lett å følge med

Her kan man finne passeringstider, hviletider, gjennomsnittshastigheter, presentasjon av kjørerne, antatte tider inn til neste sjekkpunkt og mye annet. Kombinerer du med alt du kan lese av reportasjer på nettsiden http://www.sjekkpunktet.no kan du til enhver tid være oppdatert og attpåtil er det gratis.

Og hver kveld kan jeg på NRK se intervjuer og nyheter fra arrangementet, riktignok noen timer utdatert. Men det gjør ikke så mye, for jeg er oppdatert på situasjonen. Jeg sammenligner de vurderinger jeg selv har gjort, med de til ekspertene gjør. Og jeg fryder meg over glade hunder, spreke karer og jenter som både er blide og spreke.

Når jeg får anledning blir jeg med som handler. For jeg har de fleste kvalifikasjoner som skal til.
  1. Jeg skal ikke bli rik
  2. Jeg tåler lite søvn
  3. Jeg trenger ikke å vaske meg hver uke
  4. Jeg er ikke redd hunder
  5. Jeg tåler å få kjeft
  6. Jeg har førerkort for større bil med henger
  7. Jeg fryser ikke lett
  8. Jeg kan vente uten å kjede meg
  9. Jeg kan organisere både på forhånd og på strak arm
  10. Jeg kan regne og forutsi løpsutvikling
  11. Jeg kan oppdatere nettsider
  12. Jeg kan både lede og bli ledet av andre
  13. Jeg er god på bankett
Eneste grunnen til at jeg ikke er med, er at jeg ikke har markedsført meg selv.

Som en kamerat sa da han så bilde av ei flott dame:

Hun har ikke hørt om meg!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar