lørdag 29. november 2014

Drømmer lærere og offiserer om å være politi?

Enkelte av mine venner jobber som politi. Og takk for at det var disse som valgte dette yrket og ikke enkelte av mine andre venner.

De jeg kjenner i politiet gjør jobben sin uten å jage forseelser til stadighet. De kan se mellom fingrene og har romslighet i forhold til hva andre foretar seg.

Andre, jeg kan nesten si vi andre, er til stadighet på jakt etter noe vi kan sette fingeren på ved andres gjøren og laden. Vi andre skriver jeg fordi jeg må ta meg selv litt i nakken for ikke å være å for påpasselig med hva andre foretar seg.

I det militære snakket vi ofte om at alle fikk opprykk til de nådde sitt inkompetansenivå. Og det var påfallende mange majorer, ja til og med kapteiner, som ble mest opptatt av parkering. De gikk rundt i leiren og påtalte enhver parkering som ikke var etter gjeldende bestemmelser, mens de egentlig skulle gjort en jobb.

På sosiale medier kryr det av slike. Innimellom kan også jeg kjenne på lysten til å korrigere mine venner i deres gjøren og laden.
Verst er alle "villehelstværtnorsklærer". Har jeg en gjennomgående skrivefeil i et innlegg, en feil som ikke kan unnskyldes med tastefeil, er de der tvert. Særlig om jeg skulle tabbe meg ut på orddeling eller særskriving, dette er det stor prestisje i å korrigere.

Fysjom fy, her mangler hørselvern!

Men lista er lang:
- legger jeg ut et bilde av en ungdom som gleder seg over å mestre høydeskrekken under klatring, kommer en eller annen med Brattkort fra klatrevegg og roper obs,obs fordi tauet ligger an mot en steinkant.
- bilde av mine klippte kredittkort: Obs, fare for ID-tyveri.
- så her om dagen en som hadde lagt ut bilde av seg selv til hest. Obs,obs hvor er hjelmen?
- legger jeg ut bilde av meg selv under arbeid med motorsag kun iført kortbukse, går det ikke mer enn 5 min før det etterlyses verneutstyr.
- kjører jeg på ski uten hjelm, blir det påtalt.
- filmer jeg meg selv mens jeg kjører bil, drikker kaffe og hører på punk, blir dette påtalt selv om jeg kjører på øde vei og filmingen ikke er en større distraksjon enn å skifte gir i en bil med manuell girkasse.
- for ikke å snakke om hvis jeg løfter telefonen og filmer veien foran meg. FYSJOM FY! Selv om det er midt på natta, farten er lav osv.

Det er mangt man kan lese ut av alt dette. En sak som slår meg, er at det først og fremst er lærere og hæroffiserer som skal korrigere alt jeg gjør som er litt utenfor det optimale. Nå kan det jo være en årsak at det er de yrkesgruppene det er flest av på vennelista mi, men jeg har også mange bønder og politifolk som venner. Disse har aldri korrigert meg i slike forhold.

Er bønder og politifolk mer romslige enn lærere og offiserer?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar