søndag 23. november 2014

Hva er det med jenter og rosa?

Ei tre år gammel jente hjelper sin oldemor med å røre i vaffelrøra. Dette er en oppgave som krever sitt av en treåring, hun skal stå på en stol ved kjøkkenbenken for å nå opp, hun skal holde en bolle og en visp samt koordinere alt dette slik at resultatet blir bra. Og blir det noenlunde og uten uhell, gir denne opplevelsen treåringen mestringsfølelese og lærdom for livet. Men så blir hun oppmerksom på at skaftet på vispen har den den i hennes øyne fineste fargen i verden, og ansiktet som til nå har vært alvorlig og dypt konsentrert, sprekker opp i et stort smil når hun uten tanke for søl løfter opp vispen og utbryter: -ROSA!!!


Tanta til samme jenta ønsket seg for ikke lenge siden kjøkkenmaskin. Det var bare et eneste krav til denne, den skulle være rosa.

Nå vil nok enkelte hevde at jeg skryter på meg noe som ikke er sant, når jeg hevder at jeg har vært med en blondine i undertøysforretning. En blondine med mastergrad fra universitetet og silikon i puppene. Og da er det nok enda flere som vil hevde at jeg skryter. Men denne høyt utdannede damen gikk rett bort til det rosa undertøyet.


Og når Christine Koht, som er en lesbisk komiker med stor selvironi, skulle ha seg bil, kjøpte hun en rosa Range Rover.

Også noe så seriøst som rosa sløyfe-aksjonene til inntekt for brystkreftforskningen bruker fargen. Hvorfor er denne fargen valgt?

Jeg kunne fortsatt lenge å ramse opp damer som faller for fargen rosa. De fire damene som jeg kort har beskrevet over her, er veldig forskjellige. Men alle liker fargen rosa. Hvordan har dette oppstått? Jeg kan ikke huske at jentene jeg gikk sammen med på skolen var opptatt av rosa. Mens det nå nærmest ser ut til å være genetisk, ettersom selv de aller yngste foretrekker denne fargen. Har genet for å like rosa dominert bort andre fargegener hos jenter? For jeg har ikke registrert særlig økt interesse for rosa blant gutter. Jeg har hatt rosa skjorte, og rosa sløyfe, til og med rosa slips har jeg hatt. Uten at det har skapt noen økt forkjærlighet for fargen hos meg, og jeg har heller ikke registrert noen økt interesse fra damer når jeg har brukt disse plaggene.

Fint med rosa også når det er gjennomført.

Det er altså først og fremst en jenteting. Og jeg tror ikke det er for å tiltrekke menn. Hvilken mann kjøper rosa undertøy til sin kone?

Nå er jo jeg en av dem som er utenfor. Jfr diskusjonen som pågår nå om ungdommen som enten er innafor eller uttafor. Og jeg er glad for å være utafor. Men det blir veldig mye jeg ikke forstår av sosiale koder. Når noen snakker nedsettende om bloggen min, er det alltid snakk om rosa-blogg. De jeg sammenlignes med i nedsettende ordelag da, er slike som oppnår 100 000 lesere på en dag. Det er å være innafor i ungdommens verden. Mens jeg som knapt har hatt 1000 på en dag, må sies å være uttafor. Likevel blir jeg nedsettende sammenlignet med rosa-bloggerne. Det burde jo være en ære å bli sammenlignet med dem.

Jeg ramler da ned på at dette også er en kvinnelig hersketeknikk. Rosafargen er noe de bare forstår selv, og kvinner bruker det for å la mannen stå undrende uttafor(utenfor).

Men jeg tviler litt på resonnementet.

En treåring kan umulig gledestrålende rope rosa for å holde gutter og menn uttafor?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar