torsdag 11. desember 2014

Med litt uflaks kunne jeg lemlestet eller til og med drept en ung dame i dag

Litt før klokken sju i dag tidlig kjørte jeg, frisk og uthvilt, gjennom Oppdal sentrum på vei sørover. Det er mørkt, asfalten er mørk og antagelig saltet, og all veimerking er slitt bort i løpet av sommeren. Farten er omtrent på fartsgrensen, 40 km/t, og trafikken minimal. Noen få biler, og enda færre fotgjengere, er å se.

Like sør for Skifer Hotell er det en fotgjengerovergang. En overgang som er lite synlig på grunn av skiferkanter, en skitten snøhaug hvor nå den kan komme fra, og dårlig belysning. Jeg er oppmerksom på denne ettersom jeg er godt kjent, men likevel skvatt jeg til når en ung dame, fordypet i sin mobiltelefon, helt uten å se seg om og i god fart, bare gikk rett ut i veien. Hun var ikledd mørke klær og ingen refleks var å se.

Nå var jeg omtrent 20 meter unna, jeg trengte ikke en gang å bremse, men hadde jeg somlet 1,8 sekunder mer i dag tidlig er det slett ikke sikkert det hadde gått så bra. Eller om jeg hadde kjørt litt fortere, eller ikke hadde vært lokalkjent og visst om overgangen.

Illustrasjonsfoto fra NRK

Her var det mange faktorer som var uheldige:

  • det var mørkt
  • veien var mørk grunnet salting
  • veimerkingen er borte som følge av slitasje
  • gatebelysningen på stedet er mangelfull
  • fotgjengeren gikk uten å se seg for
  • fotgjengeren var opptatt med å se på telefonen
  • fotgjengeren manglet refleks
  • bilen min, en hybrid, gikk lydløst på elektrisk motor
Men det gikk bra takket være:
  • jeg er lokalkjent
  • bilen har godt lys
  • jeg somlet nok til at jeg var 20 meter unna
  • fotgjengeren somlet ikke
  • jeg var våken og uthvilt
Allikevel satte det en støkk i meg. og uansett ville jeg fått skylden om det hadde blitt en ulykke. Bilen har visstnok en radar som ville sørget for å bremse om jeg var nærmere, men teknikken beroliger meg ikke. Tilfeldigheter kan når som helst gjøre meg til en voldsmann når jeg kjører bil. Og alle som har kjørt bil noen år, har opplevd lignende tilfeller. Hadde det kommet noen akkurat der når du gjorde noe dumt eller var uoppmerksom, kunne du ødelagt liv. Og skylden er din.

Men det er viktig at fotgjengere er klar over disse forholdene. Bilførere ser ikke alt, gjør tabber, eller er uoppmerksomme i feil øyeblikk. Og det er ikke lurt å gå rett over E6 samtidig som du surfer på smarttelefonen. Selv på høylys dag er dette farlig.

For fysisk er det fotgjengeren som taper. 
Og bruk refleks!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar