tirsdag 24. mars 2015

Hvorfor vil ikke damer sprike?

Tittelen kan av enkelte oppfattes som spekulativ, og dere som fattet interesse på det grunnlaget kan avslutte lesingen nå.

Det jeg vil drøfte i dette innelegget er kvinners hang til å få oss menn til å bli mer kvinnelige. Greit nok, vi menn skal ta oppvasken, lage middagen, vaske tøy, stryke tøy, trille ungen, ha fødselspermisjon, underkaste oss kvinnelige sjefer, strikke, sy, hekle, vise omsorg og sitte når vi tisser.

Men nå skal vi altså tvinges til å sitte med beina samla!

Gjør vi ikke det risikerer vi å bli snikfotografert og hengt ut på diverse nettsteder. Og vi skal innpodes at dette er så galt og usømmelig at vi aldri mer kan sitte naturlig. For naturlig er det uten tvil å sitte med beina sprikende lett til siden. Og jo lavere stol, jo større vinkel mellom lårene. Allerede som barn lærer vi, og venner oss til, å sprike når vi sitter på potta. Og moderne potter er til og med utformet slik at det blir umilig å sitte der med lårene samlet.

Men på et eller annet tidpunkt har kvinner lært å sitte med beina i kryss eller med knærne tett sammen. Jeg har, tro det eller ei, sett kvinner sitte på toalettet. Og de sitter med tett samlede lår. At det spriker nedenfor knærne, får så være. Men hvorfor sitter de sånn når det er unaturlig?


For det stopper ikke der. Når de kjører bil, kjører de med lårene tett sammen. Jeg har sittet på med mange damer, til og med slike som ikke akkurat er berømt for å være dydige, men bil skal de kjøre med samla ben. I går prøvde jeg å kjøre de vel så 80 kilometrene fra Oppdal til arbeidsplassen med lårene sammenklemt. Etter 2 km ga jeg opp. Hadde jeg fullført distansen, ville jeg ikke vært gangbar i dag, kanskje til og med sykemeldt.

Men nå er det krefter blant damene som uvisst av hvilken grunn, skal ha oss menn til å gjøre det samme. De henger oss ut:


Hvorfor? Føler de at de har inntatt alle bastioner som betyr noe, men fortsatt leter etter måter å dominere oss menn på? Kvinnelig hersketeknikk?

De som kjenner meg, vet at jeg er tilhenger av likestilling. Men når likestillingen har gått så langt at vi menn blir den undertrykte part, har det gått for langt. Og de skal få kamp.

Heldigvis finns det unntak. Og ikke hvilket som helst unntak. Selveste statsministeren sitter som en skikkelig kar.


Hvis hetsen fra dere damer ikke stopper, eller dere kommer med en forklaring så god at jeg kan kjøpe den, har jeg kommet til følgende konklusjon:

Jeg stemmer Høyre ved neste valg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar