onsdag 1. april 2015

E æ så inni *%$##*?&## forbainna!

Alle som kjenner meg litt som person, eller som har fulgt nøye med på bloggen, vet at påsken er en tung tid for meg. Jeg blir sur, forbannet, ja faktisk krakilsk i forholdet til påskegjester. Stakkars påskegjester som faktisk bare bruker masse penger på Oppdal og holder oss som bor her i live.

Allikevel må det gå an å ha litt respekt for oss!

Og vi oppdalinger trenger ikke krype ydmykt omkring for å blidgjøre alle rasshølene som besøker oss!

Det verste for meg er å handle det lille jeg trenger av dagligvarer. Da blir jeg opprørt i en grad som i en eller annen fremtidig påske kommer til å påføre meg hjerteinnfarkt.

Det er beskrevet her tidligere, som foreksempel påsken 2014 da jeg drømte om å være største rasshølet, men jeg må bare få ut litt galle i år også.

VPG tilgis glatt dette

Jeg skulle i dag handle litt nødvendig til påske. Jeg startet med det jeg grudde meg til, nemlig å besøke min favorittbutikk VPG,  jeg skrev om denne flotte butikken da jeg før påske var litt skuffet over at hadde lagt ut spaden min på salg. Der var imidlertid alt like hyggelig som vanlig, servicen upåklagelig som vanlig, og jeg fikk fikset en detalj på skiene mine og kjøpte meg en ryggsekk.

Så skulle jeg på Coop Mega. Huff og huff, her ble det skuff på skuff. Og jeg som normalt har for lavt blodtrykk, fikk så høyt blodtrykk at jeg nesten fikk problemer med synet.

Ikke mye jeg trenger, og de grønne skoene er naturligvis ikke mine

Det startet da jeg hentet trillekorga. Normalt handler jeg så lite at jeg ikke trenger trillekorg, men i dag hadde jeg ryggsekken fra VPG fortsatt under armen ettersom jeg hadde parkert lagt unna for å slippe til late, funksjonshemmede hytteoppdalinger på de beste parikeringsplassene, og dessuten så jeg straks at kassakøen var lang.
Et yngre par hentet trillekorg samtidig med meg.
Mannen sa til sin kone/kjæreste/elskerinne/venninne/søster at han bare gikk og stillte seg i køen. Jeg gikk inn og hentet en sixpack med øl, 2 liter melk og 2 tørkeruller. Deretter gikk jeg bort til kassakøen der tidligere nevnte byfis/rasshøl/##"*#%*@ svettlabb sto lenger fremme uten noe å betale. Foreløbig. For omtrent akkurat i rett tid kom hans feite panoramaræv av ei dame med stappfull handlekorg.

Underveis i handelen rakk jeg å registrere at Coop Mega har falt meg i ryggen også.

De har plutselig fastelavnsboller til salgs til påske!


Disse bollene, som i min barndom bare var til salgs et par uker i året, er nå til salgs allerede i januar, og forsyne meg er de ikke fortsatt i salg. Hva skal jeg glede meg til nå? Tidligere har jeg gledet meg til disse bollene slik jeg har gledet meg til jordbærene i juli. Slik vi før gledet oss til clementiner før jul, og laget sang om at det var kommet en båt med bananer. Nå er det i vår overflod ingenting å glede seg til lenger.

Og så alle som går med handlevogn og som trange åpninger mellom reolene setter handlevogna på tvers. Og som på hjørnet møter kjente med handlevogn slik at de sperrer både for rett frem og til venstre. Og par som går sakte to i bredden, med hvert sitt akterspeil stort som ei låvedør.

Vel ferdig gikk jeg en litt annen vei ut og de 500 metrene bort til bilen. Da kom jeg i hælene på en elektrisk rullestol som måtte kjøre i gata fordi fortauet var opptatt av en Porsche Panamera. Tenke seg, parkere en bil oppå fortauet akkurat på gatehjørnet! Selv om bilen koster 2 millioner kroner, hvorav en altfor liten del er avgifter, er vel ikke rasshølsertifikat inkludert? Det er mulig, såvidt, at vedkommende bileier har ytt en over normalen stor innsats for seg selv og landet, kanskje har vedkommende til og med betalt mer skatt enn de fleste, men hvor er det blitt av et snev av dannelse og oppførsel?
Slik parkerer ignorante, egoistiske rasshøl

Det som imidlertid opprører meg aller mest er at jeg selv er i ferd med å overse slike ting. Jeg stiller meg saktmodig i kø, står tålmodig bak overdimensjonerte romper, går høflig tilside når jeg møter familier på linje, kikker beundrende på dyre biler og smyger meg usynlig gjennom livet uten å gjøre noen fortred og uten å ta kampen opp mot disse egoistiske, udannede, uoppdragne og totalt uspiselige rasshølene. Kanskje jeg blir som storparten av dere? Passiv og overbærende til det selvutslettende.

Det må jeg bare unngå, god påske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar