torsdag 23. april 2015

Hvordan få i seg nok væske

Å opprettholde væskebalansen under fysisk aktivitet er viktig, men ikke alltid like lett å gjennomføre. Det kan begrenses av hva du har tilgang til og rett og slett av hvorvidt du makter å innta væsken. Ideelt sett burde man antagelig drikke en av disse dedikerte sportsdrikkene, men det er lett å bli lei dette søte klinet. Av mine beste opplevelser med væsketilgang er da jeg under styrkeprøven mellom Trondheim og Oslo på sykkel, fikk en pils på Rudshøgda. Og da jeg under samme sykkelritt et annet år fikk Coca Cola på Tangen sør for Hamar. Næringsinnholdet i begge drikker er tvilsomt, men psykisk hjalp de meg frem mot målet i Oslo.

Nå deltar jeg ikke lenger i slike arrangementer. Men av og til går jeg lengre turer i et for meg høyt tempo. Og da må gammel kunnskap om væskeinntak tas frem.

I rundt 20 år har jeg brukt Camelback, en plastpose med rør og bitemunnstykke. Kjøpte min første i Canada, siden har det blitt flere. Større, mindre, vinterisolerte osv. Nå går jeg for versjonen på 2 liter med neoprenisolert slange. Skal jeg på skikkelig lang tur, tar jeg med to slike blærer.

Og stort sett fylles de med sportsdrikk. Og stort sett blir jeg lei sportsdrikk etter litt over en liter.

Dessuten blir jeg så andpusten når jeg skal ta en sup. Selv om jeg klarer å suge samtidig med at jeg puster gjennom nesen, puster jeg som en blåsebelg og må senke tempoet noen sekunder etter væskeinntaket. Dette er ikke ønskelig da jeg ubevisst unngår ubehaget med å drikke, og dermed ikke får i meg nok.
Bris og Camelback, løsningen på ett av mine utfordringer

Nå er det mulig at det er bare meg av de som bruker sånt utstyr som har så dårlig kondisjon.

Men jeg har funnet løsningen for min egen del. Jeg fyller drikkeblæren med Farris Bris. Gjerne med den utgaven som har en liten smakstilsetning.

Kullsyreinnholdet gjør at det blir trykk i posen, og når jeg biter i munnstykket spyles væske inn i munnen med akkurat passe trykk. Jeg vet ikke hvilket trykk disse posene tåler, men jeg vil tro at overtrykk går ut via ventilen i bitemunnstykket. Ihvertfall gjorde det det da jeg en gang prøvde cola i posen. Da skummet det jevnt og trutt med søtt skum ut av slangen.

Mens Bris ser ut til å ha akkurat rette innholdet av kullsyre. Og trykket vedvarer nesten til posen er tom.

Dessuten er smaken frisk, og drikken til og med egnet til å skylle ned gel og sportsbarer.

Når kondisjonen er dårlig, må man bruke de triks man kan.

En litt morsom avrunding: En dame ble skremt av camelbacken min som hang til tørk hos meg. Hun trodde jeg var så kinky at dette utstyret var noe som ble brukt til tarmskylling...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar