lørdag 18. april 2015

#jegharopplevd jeg også

Tittelen er den emneknaggen som denne uka innimellom har vært mest populær på Twitter i Norge. Selv #aplm har ikke kunnet konkurere, Arbeiderpartiets landsmøte er uinteressant for Twitter-brukerne i forhold til historiene under #jegharopplevd.

Twitter er på en måte litt mer elitistisk enn Facebook. Her er det meningsbærere fra kunst og kultur, politikk, næringsliv og rene synsere som på 140 tegn forteller hva de står for. Eller henviser til en kronikk eller et blogginnlegg som de er enige eller uenige i.

#jegharopplevd kom i kjølvannet av Trygdekontoret og programmets bruk av navnet til Kari Jacquesson i en satire om emnet krenkelser.


Mange tusen slike twittermeldinger har det kommet. På torsdag kveld kom det 250 i timen, nå har det roet seg litt til 10-20 i timen. Omtrent 9 av 10 meldinger er selvopplevde historier der kvinner forteller om seksuelle krenkinger og trakasseringer. Så er det noen menn som støtter disse og som skjemmes over å være mann. Så er det noen, det må sies mest menn, som opplever dette som litt overdrevet. Sistnevnte gruppe får passet sitt påskrevet, og det blir brukt uttrykk jeg ikke trodde feministene tok i sin munn eller tastet inn på tastaturet. 

For det er mange feminister i denne twitterstormen. Og hersketeknikkene fra denne gruppen har jeg beskrevet mange ganger. Og risikerer å bli utsatt for nå.

Heldigvis er det og noen kvinner som syns en del av dette er tatt helt ut av sine proporsjoner. At som eksempel et svar på en forespørsel i en butikk blir rettet mot mannen, kvalifiserer ikke til seksuell krenkelse.

For saken er at #jegharopplevd jeg også. Og at jeg har opplevd snakker ikke menn om på samme måte som kvinner. I tenårene er det faktisk slikt som menn skryter av og ljuger på seg. Noe som gjør at det er et stort tabu som mann å snakke om dette hvis mannen bruker samme retorikk som kvinnene.

Men før jeg forteller om det jeg har opplevd, må jeg tilstå at jeg en gang har krenket en kvinne seksuellt.

5.juni i 1975 hadde jeg vært oppe i historie muntlig til examen artium. Med litt flaks hadde jeg oppnådd toppkarakter, og jeg var vel litt høy på meg selv da jeg senere møtte på henne som hadde Oppdals fineste rumpe i tillegg til at hun på alle andre måter var fremragende. Og hyggelig som hun var spurte hun meg om hvordan det hadde gått på eksamen. Vi snakket sammen en stund, vi var gode venner, men da vi skiltes klappet jeg henne på rumpa. Og jeg angret øyeblikkelig. Og har angret siden. Og har innimellom gremtes over denne handlingen begått i et lykkelig øyeblikk mens kroppen i tillegg var på sitt mest testosteronsprengte. For det var unødvendig og dumt. Og jeg har aldri bedt om unnskyldning. Når det er sagt, så har nok jeg tenkt adskillig mer på dette enn hun har. Og jeg snakker fortsatt hyggelig med denne damen når jeg treffer henne nå 40 år etterpå.  
Nå er jeg dessuten blitt såpass trygg på meg selv at jeg skal snakke med henne om det.
Men jeg har altså angret.
Og hun har ikke tvitret om hendelsen. Hun er heller ikke på Twitter, om hun hadde vært der tror jeg ikke hun hadde hivd seg på hylekoret.

For bare et fåtall av meldingene på twitter beskriver alvorlige forhold i mine øyne. Storparten er dårlig utførte forsøk på å vise interesse. Omtrent som da vi var guttunger og dynket jentene vi var forelsket i, i snøen. Eller skjøt på dem med sprettert. Eller lugget dem. 

Og tenker vi litt etter, liker vi all interesse. Selv om det ikke er gjensidig. Jeg som heteroseksuell for eksempel, blir smigret av oppmerksomhet også fra homoseksuelle menn. Dette er det imidlertid tabu å innrømme.
Noen få deler noe positivt, HURRA!

Så til listen over hendelser jeg hadde tatt ille opp om jeg var kvinne og sutrefeminist og blitt utsatt for  tilsvarende.

#jegharopplevd å sitte og høre damer fortelle om hvor stor pikk negre har, og hvor mye bedre det er.
#jegharopplevd å sovne på fest og våkne av at ei dame driver og åpner buksa mi.
#jegharopplevd å bli tafset på av damer som jeg ikke ønsket skulle tafse på meg.
#jegharopplevd å få kjeft for at jeg ikke ville tafse på ei dame
#jegharopplevd at ei dame løftet skjørtet, brettet trusa til side og viste frem alt når hun satt ved siden av meg på pub.
#jegharopplevd å få høre at jeg er pen, stygg, veltrent, feit, liten, tjukk, at jeg har fin rumpe, at jeg har hengerumpe, at jeg har mannepupper osv, osv. 
#jegharopplevd å bli kysset av fulle damer uten selv å ville det.
#jegharopplevd å bli kløpet i rumpa og klemt på ballene
#jegharopplevd som 50-åring å bli bedt hjem alene til en 18 åring med klare mål om å forføre meg.
#jegharopplevd at damer setter seg på fanget mitt og det er umulig å bli kvitt dem
#jegharopplevd at damer etter å fått seg silikonpupper skal ha meg til å inspisere dem, ta på dem og legge hodet mitt mellom dem.
#jegharopplevd å bli kalt mye stygt, horebukk er av de penere
#jegharopplevd mye annet rart og presumptivt krenkende også.

For menn er noe av dette slikt som de skryter av. Særlig i tenårene er det et populært tema. Noen vil nok hevde at jeg skryter med lista over, og det må de gjerne tro. De fleste hendelsene ville jeg forøvrig enkelt kunne skaffe vitner på, da de fleste er skjedd i det offentlige rom og innen en relativt begrenset krets. 

Det er tabu for en mann å føle seg krenket av slikt. Og jeg gjorde heller ikke det før tidligere denne uka da twitter eksploderte. 

Nå er jeg dobbeltkrenket. 
For det første er jeg krenket over at så mange kvinner ser på meg som en potensiell overgriper.
For det andre føler jeg meg krenket av dere kvinner som utsatte meg for ovennevnte.

Men det har gått over igjen. I bunn og grunn syns jeg bare det har bidratt til å styrke selvfølelsen.

Slik bør storparten av dere jenter som skriver om det dere har opplevd tenke også.

Så kunne vi heller konsentrert oss om å bekjempe de mer alvorlige tilfellene av seksuelle overgrep.

Sånn det er nå, er jeg enda dårligere til å gi komplementer enn hva jeg har vært. Rett og slett i frykt for at den som mottar komplementet tar det ille opp og skriver om hendelsen med emneknaggen #jegharopplevd.

Jeg sitter igjen og er nysgjerrig på en sak til slutt. 

Hvilke krenkelser hadde jeg måttet motta om jeg hadde vært pen, høy, mørk og rik?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar