lørdag 28. november 2015

Promp eller rap, hva er verst?

Dette er ikke noe innlegg om skikk og bruk, eller et barmslig innlegg i diskusjonen om det er lyden eller lukta som er morsomst.

Tvert imot er det et innlegg mot måten vi møter vår tids største utfordring, klimakrisen.

Alle som ikke har skylapper på for å slippe å se, kan registrere gjennom egne opplevelser at temperaturen stiger. Mange leter etter unnskyldninger for å slippe å gjøre noe med det. Og de finnes. Den enkleste for meg er å tenke på meg selv. Jeg er så gammel at jeg ikke vil oppleve andre problemer enn dårlig skiføre før jul.

Men jeg kjenner flere som vil oppleve at jorden i 2100 i verste fall kan være 6 grader varmere. Og det medfører slutten for vår sivilisasjon. Store deler av kloden vil bli ubeboelig, og en befolkning større enn i dag, vil lete etter steder å overleve. Og ut fra reaksjonene på dagens tross alt begrensede problemer med folkevandring, vil reaksjonene bli primitive. Folk vil bli stoppet med våpen på grensene, folk vil angripe grensene med våpen i hånd. Dette kan bli fremtiden for dagens yngste. Les gjerne boka "Veien" av Cormac McCarthy. Slik kan verden bli seendes ut.

Fra filmen basert på boka.

Det er en liten mulighet for at jeg tar feil, det er også en mulighet for at vi ikke kan gjøre noe med det. Den sjansen er jeg uenig i at vi skal ta.

Dette må styres politisk. Dere klimaskeptikere må gjerne bruke argument mot meg som å stille spørsmål ved hvorfor jeg tar flyreiser, hvorfor jeg slipper ut 2 tonn CO2 i året ved å kjøre 20000 km med bil, hvorfor jeg foretrekker å spise kjøtt fremfor fisk og grønnsaker, osv. Det argumentet holder ikke, menneskehetens fremtid reddes ikke av idealister. Aller helst ville jeg kjørt bil med V8-motor, fråtset i kjøtt fra storfe og reist ubekymret rundt i verden med fly. Og hadde det ikke vært for at politikerne allerede har tatt noen grep, ville jeg gjort akkurat det. Selv om jeg hadde mistenkt dette for sterkt å bidra til vår undergang.

Fra kommentarfeltet:


Nationen og Bondebladet gjorde denne uka et stort nummer av Erna Solberg snakket om kupromp. De mente det var snakk om kurap. Spiller det noen rolle om kua raper eller fiser? Er resultatet av vårt storfe-hold negativt for klimaet, er det det som betyr noe. Ordskiftet denne uka, viser at tydelig at debatten ikke ikke er der den burde være.

Når særinteressene bidrar til å dra debatten ned på dette nivået, er jeg pessimist foran klimatoppmøtet i Paris. Skal man gjøre noe som monner, må det gjøres noe som svir for den enkelte av oss. Jeg tåler det, og det gjør du også.

Så kan vi heller diskutere promp og rap i barnehagen og i lystige herrelag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar