torsdag 17. desember 2015

Hvorfor hater dere med livets harde skole Arbeiderpartiet?

I forbindelse med omrokeringene i regjeringen i dag, ble jeg positivt overrasket av førsteinntrykket jeg fikk av Sylvi Listhaug som innvandrings- og inkluderingsminister. Og raus som jeg er, delte jeg dette i en status på Facebook. Tidligere har jeg sagt meg enig med Christian Gedde-Dahl i en sak, og begge disse er politikere jeg har respekt for, selv om jeg sjelden har vært enig med dem i sak.

Da jeg delte mitt inntrykk av Listhaug, begynte tankene mine å gå, eller rettere løpe. Til et annet politisk parti, et parti jeg heller ikke alltid er enig med, nemlig Arbeiderpartiet.




Arbeiderpartiet blir hatet. Og lederskikkelsene der blir utsatt for en hets jeg ikke forstår. Landsforæder er av de peneste uttrykkene som blir benyttet om Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre.



Grei unnskyldning for landsforæderi?
Samtidig med hetsen blir det innimellom henvist til Andres Behring Breivik. De fleste passer på å fortelle at de tar avstand fra handlingene hans, men at de er enige i mye av tankegodset til massemorderen.

Hvor tar de denne holdningen og disse tankene fra? Landsforæder? Og har Arbeiderpartiet skylda for alt de mener er galt i Norge?

Arbeiderpartiet har stått i fremste rekke under gjennomføringen av de fleste reformer som har ført oss dit vi er, siden de ble stiftet i 1887. Alminnelig stemmerett for begge kjønn, arbeidstidsbestemmelser, folketrygden, fri abort, likestilling mellom kjønnene osv. Svært ofte til protester fra høyresiden i norsk politikk.



Jens Evensen, som havrettsminister i en regjering fra Arbeiderpartiet, fikk forhandlet frem den delelinjen som nå er årsaken til at vi sitter på et fond verd mellom 7 og 8 tusen milliarder. Dette i motsetning til Carl I. Hagen som da delingslinjen var klar, foreslo å selge rettighetene til oljen for 10 milliarder. Det hadde kanskje vært i nærheten av landsforæderi.

Nei dette hatet mot Arbeiderpartiet er uforståelig for meg. Arbeiderpartiet som står nærmere Høyre enn Frp rent politisk. Det punktet de er litt, men mindre og mindre, uenig om, er hvordan overskudd i næringslivet skal fordeles og beskattes. Forøvrig er det hos begge vekst for enhver pris som prioriteres.

Det som også er merkelig er at storparten av disse som hater Ap har samme utdannelse som meg, nemlig livets harde skole. Men jeg har nok ikke studert hardt nok, eller ikke gjort hjemmeleksene.




Dere som hater AP: Det er tankene, meningene og holdningene til massemorderen ABB dere bringer videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar