tirsdag 12. juli 2016

Det er fint på Auna. (Eller på Aunom som vi som innimellom bruker dativ sier)

Oppdal sentrum er på en måte i støpeskjeen, og meningene omkring dette er heldigvis mange. Mange, inkludert meg, er veldig gode på etterpåklokskap. Derfor er jeg også uenig i selve grunnrisset med E6 gjennom sentrum og et sentrum som som er maksimalt utnyttet for parkering.

Men det har blitt som det har blitt, det kan vi ikke gjøre noe med akkurat nå.

I sosiale medier, og i lokalavisene, har det i det senere vært mye sutring over hvor stygt det er i rundkjøringene. Vi oppdalinger er lette å engasjere og mange er frittalende, kanskje er det også derfor enkelte stempler oss som ei kranglebygd. Noe som er helt feil, når det virkelig gjelder drar oppdalssamfunnet i samme retning. Vi engasjerer oss bare litt for lett i uvesentligheter.
-Velg dine kamper, ble aldri nevnt på skolen, i idrettslaget eller i andre lag og foreninger. Ikke lærte jeg det hjemme heller.

Jeg ser ikke så lett estetiske feil. Nye gardiner, ny sofa eller en ekstra fin kjole vil svært sjelden bli kommentert. Komplimenter strør jeg heller ikke rundt meg med. Ser jeg noe ekstra fint, kan jeg strekke meg til å si at det ikke er så verst. Derfor skal dere også virkelig ta til dere om jeg skulle uttale noe pent til dere.

Derfor kikket jeg godt etter i rundkjøringene i kveld.

Og nå syns jeg det ser pent og velstelt ut i sentrum på Oppdal. Alt ugresset som blir omtalt ser jeg ikke. Rundkjøringa med den flotte skulpturen på toppen, må da vel være helt perfekt?


At mye kunne vært bedre i utgangspunktet er en annen sak. Det blir omtrent som når jeg klipper håret, barberer meg og tar en dusj før jeg trekker i min fineste stas. Mye kunne vært annerledes, til og med stasen kunne vært finere, men jeg blir så bra som jeg kan få blitt.

Se på rundkjøringa ved YX:


Dette blir da ikke penere enn dette akkurat nå. 

Nå kan det hende at noe er gjort de senere dagene. Det vil jo i så fall være perfekt. Da har enten engasjementet til oppdalingene hjulpet slik at noen har tatt tak, eller så har det vært en økologisk tanke bak det. En tanke om å vente med pussen til blomster og insekter har fått sin del av året.

Uansett, debatten bør legges død. Det er så pent i sentrum nå som det kan få blitt.

Æres de som æres bør!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar