torsdag 4. august 2016

En hyllest til KIWI, Oppdal

Trøsteshopping er noe jeg har sluttet med. Den midlertidige følelsen av eufori som fremkalles ved å kjøpe seg noe nytt, og for det meste unødvendig, klarer jeg ikke lenger å finne. Og av utseende får jeg Little Steven til å fremstå som en solstråle. Jeg ser med andre ord sur og sint ut. Så får mine venner selv velge hvorvidt uttrykket om at utseende bedrar, stemmer i mitt tilfelle.

Det er fortsatt mye jeg kan gjøre for å heve sinnstemningen, og noe av det enkleste er å gå i en av Oppdals mange butikker. Innen alle bransjer finner jeg blide og hjelpsomme mennesker, Noe også andre gjør. Mange ganger har jeg møtt kjentfolk  utenbygds fra som kan fortelle meg hvor trivelig det er i butikkene på Oppdal.

Og når jeg skal trekke frem en spesielt, er valget vanskelig. Men jeg velger en bransje alle må besøke innimellom, nemlig dagligvaren. Fortsatt sliter jeg med valget, men bare litt.

For ingen gir meg samme blide service som KIWI. På de andre dagligvarebutikkene er de også blide og hyggelige, men der kjenner jeg folk og føler det som å møte kjentfolk. På Kiwi kjenner jeg ingen, allikevel får jeg virkelig følelsen av å være velkommen.

Og ikke minst blir man sett. Her finner du ingen ansatt som står og tygger tyggegummi eller studerer mobilen sin. Butikkansatte som ser ut som om de oppfatter deg som en pest og en plage finner du heller ikke.

Går jeg forbi en som driver og fyller opp hyllene, stopper de opp det sekundet som trengs for å si hei.
Det skal ikke være lange køen i kassa, før de plinger på noen for å bemanne flere kasser.
Før første vare registreres, får jeg alltid en blid hilsen.
Og når jeg har betalt og er ferdig med å pakke varene i posen, får jeg alltid en hyggelig hilsen på veien ut. Og dette selv om de forlengst er i ferd med å slå inn varene til neste kunde.

Ofte er det enkeltpersoner som utmerker seg, men hos KIWI på Oppdal er alle hyggelige. Studenten som har sommerjobb, gjestearbeideren fra utlandet, sjefen selv og de faste sliterne; det er en fest å møte dere alle.

Jeg kommer nok fortsatt til å handle litt andre steder også for variasjonens skyld. Prisene er jo nokså like overalt, selv om jeg føler at KIWI også der leder i kampen om å være gjennomsnittlig billigst. Men det vet jeg egentlig ikke, har aldri undersøkt dette grundig.

Men er jeg litt ekstra tung til sinns en dag, da medisinerer jeg meg selv med en tur på KIWI.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar