tirsdag 2. januar 2018

Mitt nyttårsforsett

Idag hadde jeg tenkt å synge en sang

Om verdiløse menn

Som dere sikkert har skjønt allerede så
Er jeg en av dem

Normalt tyr jeg til Ibsen når jeg skal uttrykke meg poetisk, men i dag falt valget på ordene fra Joachim "Jokke" Nielsen som forlot oss så altfor tidlig. 
Helt uten noen spesiell foranledning hørte jeg denne sangen mange ganger på turen hjem fra årets første arbeidsdag. Og sangen sank liksom litt inn i meg.

Men dette er en sang for alle oss
Verdiløse menn
En sang for de som alltid blir dumpa

Og sitter ribba igjen


Heldigvis vet jeg om flere som har uttrykt seg bra enn Ibsen og Jokke. Ingen av oss er verdiløse. Fengselspresten Odd-Kato Kristiansen sa det så utrolig riktig da han uttalte: 


"- ingen er mer verd enn deg, men ingen er heller mindre verd enn deg" 

Og slik er det.
 Odd-Kato Kristiansen, Kato Præst, Fyllepresten, Ila-presten, Multepresten. Kjært barn har mange navn

Som fengselsprest ved Ila og andre fengsler i to ti-år forklarte han nok ofte fangene det som er et annet kjent sitat fra hans munn:


 "den du er – er bra nok, men det du driver med er dritt".

Han var i tre år samtalepartner med Anders Behring Brevik. Derfra vil han ikke si annet enn at det var hans tyngste oppdrag noensinne.Men jeg tror Kato Præst er det rauseste mennesket jeg kjenner til. Og i 2018 skal jeg bli litt rausere. Rausere overfor meg selv og ikke minst andre.

Kommer aldri til himmelen, 
Kommer aldri til helvete
Vi forblir i skjærsilden
Vi er altfor kjedelige

Vi er

Verdiløse menn
Verdiløse menn

Hallo Jokke!

Hadde du fått høre Kato-Præst, og attpåtil hørt på ham, hadde du kanskje vært i live i dag.

For ingen er mere verd enn deg og meg, men ingen er heller mindre verd enn oss.
Jeg skal bli rausere i 2018.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar