søndag 7. januar 2018

#metoo Djevelens alternativ

Den massive dekningen av #metoo fra media, all verdens synsere og slike som meg, gjør sitt til at det stort sett blir tapere som står igjen. Særlig den mest omtalte saken i Norge, den med Trond Giske, har så mange elementer i seg, at det skifter fra dag til dag hvor sympatien står. Og det kommer utrolig mange utspill fra mer eller mindre kompetente personer. Alle får støtte, alle får bank.

Emmanuel Macron kommer kanskje med sin #metoo?

Jeg tror på varslerne i Giske-saken. Men jeg tror ikke Trond Giske har gjort noe kriminelt, han er i hvert fall ikke anmeldt.
Han har utnyttet sin posisjon, noe alle egentlig gjør på kjønnsmarkedet. Menn og kvinner har til alle tider utnyttet sine fortrinn til å oppnå det de ønsker. Noen er ekstremt pene, noen er gode på gitar, noen har mye penger, atter andre har fin bil eller store pupper. Noen er kjente personer uten makt, andre har makt. Det varierer hva folk finner tiltrekkende, og alle prøver å spille på sine fortrinn. En venn av meg uttrykte det veldig presist en gang jeg beskrev den vakre damen en kjent norsk artist hadde med seg. Etter vanlige kriterier for utseende var denne artisten direkte stygg, og min venn, som arbeider på jernbanen, uttalte følgende visdomsord:
- Hadde han (artisten) jobbet på jernbanen, hadde han aldri fått seg dame.
Allikevel kan det neppe hevdes at vedkommende hadde drevet noen form for trakassering overfor denne damen. Men kanskje hadde han utnyttet sitt kjente ansikt tidligere? Overfor damer med andre preferanser enn kjendisstatus? Kanskje kunne disse kommet med en #metoo?

Noe som ikke er kommentert så langt jeg har lest, er at Giske antagelig har lyktes med sin dårlige oppførsel noen ganger. Ingen har stått frem med dette. Kanskje ikke så rart, det er vanskelig å stå frem å fortelle at man ble forført av ham. Men jeg vil tro det har vært slik.
Og igjen må jeg fortelle om en bekjent. Han var aktiv tidlig på kvelden når vi var ute på byen. Jobbet intenst med å komme i kontakt med damer mens utvalget var størst. Når han ante et snev av interesse sa han bare:
- Du, jeg har egentlig ikke råd til å være her og kjøpe øl til 30 kroner halvliteren(lenge siden), men vi to kan gå hjem til meg. Der kan vi ta ei flaske vin ha litt sex. (Han brukte vel strengt tatt et frodigere språk)
Fra de fleste fikk han avslag, og ved noen anledninger en ørefik, men til slutt lyktes han. Nesten hver kveld han var ute.

Reaksjonene ute blant folk er rare. Mange på ytterste høyre fløy, tar parti med varslerne. Mens overraskende mange feminister på venstresiden, støtter Giske. Med det som bakteppe, er det lett å tenke at dette er et politisk spill. Hadia Tajik hylles og slaktes om hverandre. Kanskje ligger det et politisk spill også i hennes utspill, men hun ga i alle fall sakene litt mer substans. Det har på alle plan vært lite konkret på hva varslene innebar. Dette fikk forhåpentligvis sentralstyret i Ap rede på gjennom det Hadia gjorde.

Imidlertid er det mye som tyder på at Ap med Jonas Gahr Støre i spissen står foran djevelens alternativ; uansett hva de gjør blir det galt. Og det blir tungt for Arbeiderpartiet å komme tilbake. Nå har Trond Giske sagt fra seg sine verv, og samme hvordan du snur og vender på det, politisk blir det et tap.

Men Trond kan komme tilbake. I alle fall dersom han ikke blir anmeldt og dømt for noe. I dagens regjering sitter det en voldsdømt. En annen har en historie bak seg med å skjenke full en 16-åring for deretter å ha sex med henne. Et parti har en innvandringspolitisk talsmann som har truet en kvinnelig journalist på livet. Og det er flere det hefter noe med i fortiden. Og det er bra. De folkevalgte skal speile befolkningen. I en ikke alt for fjern fremtid vil det igjen være plass til Trond Giske.

Det er ikke så vitenskapelig, men jeg gikk i går inn på vennelista mi på Facebook.
Der plukket jeg frem 52 mannfolk jeg har tatt en øl eller fem sammen med. 6 av dem blir klengete på damer etter inntak av alkohol. Og da mener jeg i en grad som er pinlig overfor oss andre og plagsomt for damene som blir utsatt for det.
2 av dem blir voldelige og en av dem er dømt for vold.
Jeg kjenner ikke til at noen av dem har truet noen på livet.
Alle er fortsatt venner av meg som jeg gjerne tar en øl sammen med igjen.
Slik det sikkert er plass til Trond Giske i politikken igjen. Tilgivelse er en viktig verdi i samfunnet vårt.

Dette håper jeg blir mitt siste innlegg vedrørende #metoo. Kampanjen har vært viktig for å åpne noen øyne, men mye tyder på at den har nådd et punkt hvor nok er nok. I hvert fall i forhold til hva slags saker som skal tas inn under paraplyen.

Nå vil nok Dagbladets Marie Simonsen, som jeg er enig i mangt med, hevde at jeg ikke har forstått hva dette går ut på. Til det vil jeg bare si at jeg prøver etter beste evne.
The Kids ga ut Jeg er forelska i lærer'n. Det hadde for enkete vært problematisk i dag-

Nylig så jeg noen hevde at når elever i skolen ble forelsket i læreren, var det seksuell trakassering fra lærerens side. Hva da med kona til den franske presidenten, Charlotte Macron? Hun tok den helt ut og forførte sin 25 år yngre elev da denne var 16...

Jammen er jeg glad jeg er blitt gammel, ukul, sur og generelt lite tiltrekkende.

For småjenter i alle fall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar