onsdag 21. februar 2018

Intet tre vokser inn i himmelen

Og det gjør heller ikke snøbrettfenomenet Marcus Kleveland fra Dombås. Etter en 12-14 år lang opptur gikk det i natt ikke som alle håpet og ventet da han skulle kvalifisere seg for Big Air-finalen i OL. En så lang opptur er sjelden vare, særlig for en som bare er 18 år gammel. Jeg kan ikke huske at han har vært skadet, eller for den saks skyld utenfor pallen i en viktig konkurranse. Da er det naturligvis harmelig at det skal skje akkurat i OL. For det var uten sidestykke den viktigste konkurransen han har deltatt i.
X-games er kanskje like viktig for ham selv og menigheten rundt ham, men for det brede lag av folket er OL mye større. For oss er X-games en underholdningsindustri regissert av Disney.

Og for oss lokale gikk den inn i rekken av nedturer. Ikke nådde Markus opp i slopestyle, det gjorde heller ikke Johanne Killi og for oss oppdalinger er det mager trøst i å få en bronsemedalje i posten etter at en utøver fra de opprinnelige bronsevinnerne ble tatt i doping.

Området rundt Dovrefjell har ikke innfridd i OL.

Nedturer hører med i idretten, de får de beste til å se fremover. Hva kan gjøres bedre neste gang? Kan forberedelsene gjøres bedre? For dette handler ikke om flaks og uflaks. Det handler om å ha det største talentet og å utnytte dette best mulig.

Jeg er av dem som har hatt, og fortsatt har, et litt kritisk blikk til snøbrett og friski som toppidrett. Det har manglet litt på seriøsiteten. Manglende trening, manglende fokus på utstyr og stort fokus på image synes for meg å være gjennomgående. For en som så absolutt ikke skal påberope meg kunnskap på feltet virker det som det er mye å hente.

Foto fra ABC Nyheter

Hva med å gå gjennom en grundig analyse av hva som kreves? Når denne er klar må neste steg være å analysere den enkelte utøvers sterke og svake sider. De svake sidene må så forbedres. Det enkleste er vel å drive styrketrening med fokus på muskulatur som ikke trenes i særlig grad ved kjøring på ski eller brett, men som er viktig for å stabilisere kroppen i alle mulige og umulige posisjoner.
Og utvidede øvelser for å trene balanse tror jeg også vil være nyttig. Mye balansetrening er artig å gjennomføre, men å ta det et trinn videre til ballett, turn og yoga vil garantert hjelpe.

Ikke vet jeg hvilket kosthold disse utøverne har, men når andre utøvere i andre idretter har fokus på det, er det ingen grunn til at de nye idrettene skal slurve.

Utstyr er viktig. Se på hoppere og alpinister. Ingenting er tilfeldig hverken med ski eller bekledning. Her er det mye å hente. Brett og ski kan garantert prepares bedre, kantenes slip optimaliseres utover å være sløve for ikke å snakke om smøring og struktur. Det er ikke tilfeldig at det under konkurransene ofte klages på dårlig fart.
Også lengde på ski og brett, plassering av bindinger, vekt og spenst kan helt sikkert forbedres.

Og vi kommer dessverre ikke utenom bekledning. Dessverre fordi dette henger så tett sammen med image. Alle som har kjørt utfor eller syklet vet at klærne har stor betydning for farten. Store, vide klær er bannlyst om optimal fart skal oppnås. Og ja, jeg vet at mye av poenget er å sette farten, altså finne riktig fart inn på hopp og rails, men jeg er sikker på at dette er lettere om man slipper å heise på seg buksa mellom hoppene slik jeg så en utøver gjøre i slopestyle. Og at det utgjør 5-10km/t økt fart de gangene det er vanskelig å oppnå nok fart, er jeg ganske sikker på. Rotasjoner vil også gå raskere og grabs kunne holdes lenger.

Øverst er hjelmen på plass ser jeg, og det er bra. For 25 år siden var det ikke en del av imagen, så det viser at det er endringsvilje også i dette miljøet.
Inni hjelmen er det mye som slåss med hodet om plassen. Luer, buffer og stroppen på brillene, alt pakkes under hjelmen. Er det ukjent at øret er viktig for balansen? Og at svært mange sanseinntrykk kommer inn i hodet. Pakker du det for godt inn, vil ikke inntrykkene komme fort nok inn. Balanse, fartsfølelse og romfølelse blir dårligere. Og det hjelper ikke at man mener man har bedre balanse, fartsfølelse og romfølelse enn de fleste. Det er forbedringspotensiale.

Medietrening må inn om man skal oppnå status utover den indre krets, Jeg vet godt at Markus Kleveland er mer kjent blant 12-14 åringene enn Simen Hegstad Krüger. Allikevel må det annen lut til om man også skal bli kjent blant 40-90 åringene. Da må det medietrening til. Ordforådet kan med fordel utvides. Det er ikke krise å ikke bruke "sjukt", "digg" eller "kjipt" i hver eneste setning.

Markus og Johanne er unge utøvere og gode forbilder. Hvis de vil, kan de ta sporten sin til et nytt nivå. Det er ikke sikkert mine råd er de riktige, men at det er mulig å bli mye bedre, er jeg helt sikker på. Men da må det jobbes utover å tenke ut nye triks.

Og jobber man seriøst, tror jeg også supporterne vil være der både i medgang og motgang. I dag har jeg bare sett mor til Markus være frempå med noen trøstens ord. Mens det før øvelsene har vært heiaytringer fra halve Dovre. Husk det dovringer; det er i motgang utøverene har mest bruk for dere!

Kommer resultatene i neste OL har treet nesten vokst inn i himmelen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar